Στην
ατζέντα των δεκάδων προαπαιτούμενων για την ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης
κυριαρχούν τα εργασιακά. Αυτή όμως δεν είναι η μοναδική εκκρεμότητα.
Η
λίστα περιλαμβάνει την κατάθεση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος (σ.σ.: υπάρχει η
γνωστή εκκρεμότητα με τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος για μετά το 2018),
την κατάθεση του νομοσχεδίου για τα «κόκκινα» δάνεια, τις αλλαγές στη δημόσια
διοίκηση (κινητικότητα δημοσίων υπαλλήλων, ειδικά μισθολόγια κ.λπ.).
Ο κατάλογος με τα
προαπαιτούμενα όπως περιγράφεται στο αναθεωρημένο μνημόνιο (σ.σ.: την οριστική
λίστα θα επικυρώσει το Eurogroup) έχει ως εξής:
1 Δημοσιονομική πολιτική. Να νομοθετηθεί η
μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική 2017-2020.
2
Βελτίωση της είσπραξης φορολογικών
οφειλών. Δημοσίευση ανανεωμένης λίστας με τους μεγάλους οφειλέτες φόρων.
3 Διαχείριση δημοσιονομικών. Παρουσίαση
ενός μεσοπρόθεσμου σχεδίου δράσης προκειμένου να υπάρξει συμμόρφωση με την
οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών.
4 Κοινωνική
ασφάλιση. Έναρξη της σταδιακής εφαρμογής του σχεδίου για το εγγυημένο ελάχιστο
εισόδημα.
5 Επίλυση
των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Τροποποίηση του νομικού πλαισίου για
εξωδικαστική διευθέτηση με λεπτομερείς προβλέψεις.
6 Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Ολοκλήρωση του ενοποιημένου σχεδίου εφαρμογής για επαγγελματική εκπαίδευση και
κατάρτιση με ειδικούς στόχους για το 2016/17 και το 2017/18. Έναρξη δύο μικρής
εμβέλειας πιλοτικών προγραμμάτων μαθητείας για το 2016/17. Ανάπτυξη, υιοθέτηση
του πλαισίου για μία σειρά μεγάλων συνεργασιών σε επίπεδο επαγγελματικής
εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη στήριξη εργοδοτών ούτως ώστε να προσφέρουν
κενές θέσεις μάθησης με βάση την εργασία και να διασφαλίσουν μία βιώσιμη
επέκταση μαθημάτων για τα ακαδημαϊκά έτη 2016-17 και 2017-18.
7 Αγορές προϊόντων. Η σύσταση της εργαλειοθήκης
Ι του ΟΟΣΑ
για μη συνταγογραφούμενα φαρμακευτικά προϊόντα θα τεθεί πλήρως σε εφαρμογή.
8 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Κλειστά επαγγέλματα: να
συμφωνηθεί με τους θεσμούς ένας οδικός χάρτης για την απελευθέρωση των
«προστατευμένων» δραστηριοτήτων των μηχανικών.
9 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Υιοθέτηση της προβλεπόμενης
νομοθεσίας με βάση τον οδικό χάρτη μεταρρύθμισης των επενδυτικών αδειών σε
τρεις τομείς.
10 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Υιοθέτηση νομοθεσίας των one-stop shops
για επιχειρήσεις.
11 Επιχειρηματικό περιβάλλον. Υιοθέτηση των μέτρων που απομένουν και τα
οποία κρίνονται αναγκαία για την ολοκληρωτική εφαρμογή των επιλεκτικών
μεταρρυθμίσεων σε ανταγωνισμό, επενδυτικές άδειες και διοικητικά βάρη που
εντοπίστηκαν στον πρώτο γύρο της εκ των υστέρων αξιολόγησης των επιπτώσεων.
12 Ενέργεια. Επανεξέταση του προγράμματος έκλυσης αερίων, βελτίωση των
συνθηκών πρόσβασης για εναλλακτικούς προμηθευτές και ουσιαστική αύξηση των
διαθέσιμων ποσοτήτων.
13 Ενέργεια. Στο πλαίσιο της υιοθέτησης του μοντέλου-στόχου της Ε.Ε. για
την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία του υψηλού
επιπέδου σχεδιασμού αγοράς που υπάρχει στο μοντέλο στόχο της Ε.Ε. για την αγορά
ηλεκτρικής ενέργειας.
14 Δημόσια Διοίκηση. Έκδοση δευτερογενούς νομοθεσίας για την εφαρμογή
της μεταρρυθμισμένης λειτουργίας του σχεδίου αξιολόγησης.
15 Δημόσια Διοίκηση. Ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του
εξορθολογισμού των ειδικών μισθολογίων.
16 Δημόσια Διοίκηση. Υιοθέτηση νομοθεσίας για εισαγωγή
νέου μόνιμου σχεδίου κινητικότητας.
17 Δικαιοσύνη. Στον αναθεωρημένο Κώδικα Πολιτικής
Δικονομίας, υιοθέτηση των βασικών Προεδρικών Διαταγμάτων που απαιτούνται από
τις μεταβατικές διατάξεις του Νόμου 4335/2015 για τον καθορισμό της αξίας της
ακίνητης περιουσίας που έχει κατασχεθεί με βάση την αξία της αγοράς και την
πρώτη προσφερόμενη τιμή για τη δημοπρασία (Μάιος-Ιούνιος 2016).
18 Καταπολέμηση της διαφθοράς.
Τροποποίηση και εφαρμογή του νομικού πλαισίου για τη χρηματοδότηση των
πολιτικών κομμάτων σε βασικά ζητήματα.
19 Υπηρεσία εσόδων. Υιοθέτηση μέτρων για παροχή επαρκών πόρων ώστε να
επιτραπεί η αποτελεσματική λειτουργία της υπηρεσίας.
20 Υπηρεσία εσόδων. Διορισμό διοικητικών συμβουλίων.
21 Αγορά εργασίας. Υιοθέτηση ενοποιημένου σχεδίου δράσης για την πάταξη
της αδήλωτης εργασίας.
22 Ενέργεια. Η ΔΕΗ ΔΕΗ ανοίγει τον διαγωνισμό για την πώληση
τουλάχιστον του 20% της ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό
επενδυτή.
23 Τελωνεία. Ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης των τελωνείων.
24 Αγορά εργασίας. Εναρμόνιση των πλαισίων μαζικών απολύσεων και
βιομηχανικής δράσης και συλλογικές συμβάσεις με τις καλύτερες πρακτικές της
Ε.Ε.
25 Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Να προωθηθούν
μία σειρά από προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που θα
λειτουργούν ως διαμεσολαβητικές δομές, ώστε να στηριχθούν οι εργοδότες να
προσφέρουν θέσεις πρακτικής και να διασφαλιστεί η βιώσιμη επέκταση των
προγραμμάτων μαθητείας για τα ακαδημαϊκά έτη 2016-17 και 2017-18.
26 Κτηματολόγιο. Να εφαρμοστεί το
νέο νομικό πλαίσιο για τα κτηματολογικά γραφεία σε όλη την επικράτεια.
27 Ενέργεια. Να προωθηθεί ο πρώτος διαγωνισμός υπό τον
μηχανισμό NOME στην ελληνική αγορά ηλεκτρικού ρεύματος.
28 Εταιρείες
ύδρευσης. Η Ειδική Γραμματεία Υδάτων θα οριστικοποιήσει, με τη στήριξη τεχνικής
βοήθειας, τους κανόνες τιμολογιακής πολιτικής για τις υπηρεσίες ύδρευσης.
29 Μεταφορές και Logistics. Εφαρμογή του νόμου για την εφοδιαστική
(logistics).
30 Ιδιωτικοποίηση. Το ΤΑΙΠΕΔ θα αποτιμήσει
τα στοιχεία ενεργητικού των περιφερειακών αεροδρομίων και λιμένων και θα
μεταβιβάσει στο νέο Ταμείο εκείνα που δεν σχεδιάζει να αναπτύξει.
31 Ιδιωτικοποίηση. Η Ρυθμιστική Αρχή
Λιμένων θα αποτιμήσει τους εσωτερικούς κανονισμούς και τους απαιτούμενους
νόμους για να διασφαλιστεί η πλήρης λειτουργικότητά της.
32 Ιδιωτικοποίηση.
Να ολοκληρωθεί η επιλογή του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων
και Επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντος συμβούλου.
33 Ιδιωτικοποίηση. Το διοικητικό
συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων θα συσταθεί σε σώμα.
34 Ιδιωτικοποίηση.
Να συμφωνηθεί η διαδικασία, βάσει της οποίας θα καθοριστεί η εξαίρεση των
εναπομείναντων χαρτοφυλακίων ακινήτων και κρατικά ελεγχόμενων επιχειρήσεων, που
δεν θα μεταφερθούν στο Ταμείο.
35 Κοινωνική ασφάλιση. Να
νομοθετηθούν οι μεταρρυθμίσεις για τα κοινωνικά επιδόματα.
36 Διαχείριση
μη εξυπηρετούμενων δανείων. Να τροποποιηθεί ο πτωχευτικός νόμος, σε
ευθυγράμμιση με τη συμφωνηθείσα πρόταση.
37 Αγορές προϊόντων. Συστάσεις της εργαλειοθήκης ΙΙΙ: η
κυβέρνηση θα υιοθετήσει νομοθεσία για να αντιμετωπιστούν όλα τα ζητήματα που
έχουν προσδιοριστεί στους εναπομείναντες κλάδους.
38 Μεταφορές και Logistics. Να ετοιμαστεί μία ολοκληρωμένη
επαναξιολόγηση των επιδοτήσεων για όλους τους τρόπους μεταφοράς.
39 Ιδιωτικοποίηση. Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων
και Επενδύσεων οριστικοποιεί εκκρεμή ζητήματα εσωτερικής ρύθμισης.
40 Ιδιωτικοποίηση. Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων
ορίζει τα συμβούλια των θυγατρικών του.
41 Ιδιωτικοποίηση. Να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση/ κατανομή ενεργητικού
συγκεκριμένων τάξεων ενεργητικού, που θα προσδιοριστούν από την τεχνική
βοήθεια.
42 Σύγχρονο κράτος και Δημόσια Διοίκηση
43 Δικαιοσύνη. Να υιοθετηθεί Προεδρικό Διάταγμα που θα
ορίζει το σύστημα ηλεκτρικών μητρώων (e-dockets) για ηλεκτρονικές δημοπρασίες.
44 Ανεξάρτητες αρχές. Να υιοθετηθεί νομοθεσία για την
ενίσχυση της θεσμικής, οικονομικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας της
Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
45 Ανεξάρτητες αρχές. Να τροποποιηθεί η όποια πρωτογενής
και δευτερογενής νομοθεσία για να αντιμετωπιστούν ζητήματα που αφορούν
σύγκρουση συμφερόντων των μελών του διοικητικού συμβουλίου της Επιτροπής
Ανταγωνισμού και της στελέχωσης του εσωτερικού νομικού γραφείου της Επιτροπής
Ανταγωνισμού.
Το
ποσό που έχει προϋπολογιστεί να δοθεί στην Ελλάδα με την ολοκλήρωση της β’
αξιολόγησης ανέρχεται στα 6,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τουλάχιστον 1,7 δισ.
ευρώ θα διοχετευτεί και πάλι για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του
Δημοσίου.
Ολοκληρώνεται
σήμερα ( 27/10/2016 ) το απόγευμα ο πρώτος γύρος των
διαπραγματεύσεων με το κουαρτέτο για τη β’ αξιολόγηση.Κατά τον σημερινό κύκλο
συναντήσεων θα κυριαρχήσουν και πάλι τα εργασιακά, τα δημοσιονομικά και το θέμα
των «κόκκινων» δανείων, ενώ για το απόγευμα είναι προγραμματισμένο το
«κλείσιμο» του γύρου των συζητήσεων και η καταγραφή των (ουκ ολίγων) μετώπων
που παραμένουν ανοικτά.
Οι δύο πλευρές θα ανανεώσουν το ραντεβού τους
για τις κατ’ ιδίαν διαπραγματεύσεις για μετά τις 10 Νοεμβρίου, με προοπτική να
τις ολοκληρώσουν μέχρι τις 20-25 Νοεμβρίου, ώρες ή ημέρες πριν από τη
συνεδρίαση του Euro Working Group της 25ης Νοεμβρίου.
Παρά
τον σημαντικό αριθμό των θεμάτων που παραμένουν ανοικτά, η ελληνική πλευρά
εξακολουθεί να ελπίζει ότι μέχρι το τελευταίο Eurogroup της χρονιάς, που είναι
προγραμματισμένο για τις 5 Δεκεμβρίου, θα έχει υπάρξει σημαντική πρόοδος όχι
μόνο στα 40 και πλέον προαπαιτούμενα της β’ αξιολόγησης, αλλά και στο ζήτημα
της διευθέτησης του ελληνικού χρέους, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα βραχυπρόθεσμα
μέτρα.
Τα σημεία τριβής
Στον εξαήμερο γύρο επαφών προέκυψαν πολλές
διαφωνίες για κρίσιμα ζητήματα. Οι συζητήσεις θα συνεχιστούν σε επίπεδο
τεχνικών κλιμακίων προκειμένου να αξιολογηθούν στοιχεία και επιχειρήματα των
δύο πλευρών, ώστε στον δεύτερο και τελικό γύρο αυτής της αξιολόγησης να
υπάρξουν προϋποθέσεις για κλείσιμο των ανοικτών μετώπων.
Τα κυριότερα μέτωπα στα οποία η ελληνική
διαπραγματευτική ομάδα εισέπραξε το «όχι» των θεσμών είναι:
1.
Το
θέμα των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Οι θεσμοί φέρονται να
έχουν απορρίψει το αίτημα για επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων,
παραπέμποντας για το συγκεκριμένο θέμα σε συζήτηση που θα γίνει μετά την
ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, δηλαδή πρακτικά
μετά τον Αύγουστο του 2018. Η ελληνική
πλευρά, επικαλούμενη το «ευρωπαϊκό κεκτημένο», επιθυμεί να επαναφέρει τις
συλλογικές διαπραγματεύσεις και το θέμα παραμένει ανοικτό.
2. Το θέμα των ομαδικών απολύσεων, αλλά
και της μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία. Οι θεσμοί επιμένουν στην πλήρη απελευθέρωση
των ομαδικών απολύσεων και την άρση του περιορισμού του 5% ανά μήνα που ισχύει
σήμερα για τις επιχειρήσεις με μεγάλο αριθμό εργαζομένων.
3. Το θέμα των «κόκκινων» δανείων και του
εξωδικαστικού συμβιβασμού. Η ελληνική
διαπραγματευτική ομάδα προσήλθε στη διαπραγμάτευση με αίτημα η δυνατότητα του
εξωδικαστικού συμβιβασμού να ισχύσει για όλους ανεξαιρέτως τους επαγγελματίες
και τις επιχειρήσεις. Οι θεσμοί το αρνούνται και επιμένουν στο να υπάρξει η
συγκεκριμένη δυνατότητα μόνο για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις.
Ουσιαστικά, το κουαρτέτο θέλει το δικαίωμα ένταξης στον
νέο νόμο να δίδεται μόνο στις επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερα από 250
άτομα προσωπικό και έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 50 εκατ. ευρώ.
Στο θέμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού υπάρχουν και άλλες διαφωνίες, όπως για
παράδειγμα το αν θα εξαιρούνται ή όχι του «κουρέματος» οφειλές προς την εφορία
και κυρίως οφειλές που αφορούν σε Φόρο Προστιθέμενης Αξίας αλλά και Φόρο
Μισθωτών Υπηρεσιών.
4. Οι θεσμοί λένε «όχι» και στις ελληνικές
προτάσεις για τον τρόπο χρηματοδότησης του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος,
το οποίο, με βάση το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού, απαιτεί κονδύλια
της τάξεως των 530 εκατ. ευρώ και χωρίς να πρόκειται για καθολική εφαρμογή (το
πλήρες ετήσιο κόστος ανέρχεται στα 900 εκατ. ευρώ). Οι
θεσμοί φέρονται να ζητούν καταργήσεις άλλων επιδομάτων προκειμένου να
εξοικονομηθούν πόροι, ενώ στο τραπέζι έχει πέσει και η μείωση της έκπτωσης
φόρου που ισοδυναμεί με αφορολόγητο 8.800 ευρώ για μισθωτούς, συνταξιούχους και
αγρότες.
5. Δεν υπάρχει η έγκριση των θεσμών για την
προώθηση του νομοσχεδίου οικειοθελούς αποκάλυψης των κρυφών εισοδημάτων. Το κουαρτέτο φέρεται να επιμένει στη θέσπιση φορολογικού
συντελεστή άνω του 80% σε περίπτωση που προχωρήσει το νομοσχέδιο, κάτι που
πρακτικά θα μηδενίσει τις πιθανότητες επιτυχίας του εγχειρήματος. Η ελληνική πλευρά έχει αντιπροτείνει
συντελεστές της τάξεως του 50%-60% (ο συντελεστής εξαρτάται από το αν έχει ήδη
ξεκινήσει φορολογικός έλεγχος για τον φορολογούμενο ή όχι), αλλά αυτό δεν
γίνεται δεκτό από τους θεσμούς.
6. Καμία συμφωνία δεν υπάρχει και για το θέμα
του ακατάσχετου λογαριασμού, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να μπλοκάρει και το
νομοσχέδιο για τα κίνητρα χρήσης του πλαστικού χρήματος. Η συζήτηση έχει
φτάσει στο να είναι ακατάσχετο μόνο ένα μέρος του τραπεζικού λογαριασμού στον
οποίο θα κατατίθεται από τις τράπεζες το αντίτιμο από τις πωλήσεις προϊόντων με
πλαστικό χρήμα. Η ελληνική πλευρά είχε
προτείνει να εξαιρούνται από την κατάσχεση ποσά που προορίζονται για
μισθοδοσία, πληρωμές ΦΠΑ και ασφαλιστικών εισφορών, αλλά ο διαχωρισμός έχει
κριθεί δυσχερής από τους δανειστές και η πρόταση δεν φαίνεται να προχωράει.
7. Στο μικροσκόπιο έχουν μπει και οι
προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού του 2017, ειδικά μετά την αναθεώρηση
προς το χειρότερο του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2015 από την Ελληνική
Στατιστική Αρχή. Πέρα από τη χρηματοδότηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος,
που ισοδυναμεί με διαφωνία περίπου 530 εκατ. ευρώ, υπάρχουν και άλλα «θολά»
σημεία, όπως η περικοπή των δαπανών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (συνολικά, το
συγκεκριμένο υπουργείο έχει δεσμευτεί για περικοπές περίπου 90 εκατ. ευρώ).
8. Μεγάλο θέμα έχει προκύψει και με τα
ειδικά μισθολόγια και τους περίπου 190.000 εργαζόμενους που αμείβονται με αυτά.
Οι δανειστές επιμένουν και στην κατάργηση ειδικών
μισθολογίων, αλλά και στη γενναία περικοπή της μισθολογικής δαπάνης. Στον
προϋπολογισμό έχει εγγραφεί ποσό της τάξεως των 34 εκατ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου