- ΙΣΤΟΡΙΚΌ
- ΣΎΜΒΑΣΉ 2001
- ΣΎΜΒΑΣΗ 2008
- ΣΥΜΒΟΛΉ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ( 2001 – 2009, 2010 – 2016 )
- ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΆ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
- ΤΟ ΝΈΟ ΝΟΜΟΣΧΈΔΙΟ
- ΕΡΩΤΉΣΕΙ
1. ΙΣΤΟΡΙΚΌ
Από το 1957 οπότε ιδρύθηκε
μέχρι σήμερα, η ρευστότητα του Ο.Α.Σ.Θ. προέρχεται από οικονομικές συμφωνίες με το
Δημόσιο για την υλοποίηση συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη.
2. Σύμβαση Ν2898/2001
Το άρθρο 8 στην σύμβαση ( υπογεγραμμένη
από την Διοίκηση του οργανισμού με το Δημόσιο προβλέπει πως το κέρδος των
μετόχων θα είναι εκ των προτέρων εξασφαλισμένο ).
Η συγκεκριμένη σύμβαση προέβλεπε ότι εάν
τα έσοδα μίας χρήσης υπολείπονται των εξόδων, τότε το Δημόσιο θα προχωρά σε
αντισταθμιστική καταβολή στον Ο.Α.Σ.Θ., η οποία προκύπτει από τη διαφορά εξόδων και
εσόδων, έχοντας ληφθεί υπόψη το ετήσιο επιχειρηματικό κέρδος που τοποθετείται
σε περίπου 16,5 εκατ. ευρώ.
Χαρακτηριστικό
παράδειγμα αποτελεί το ότι το 2004 τα έσοδα κάλυπταν το 44% του λειτουργικού
κόστους του Ο.Α.Σ.Θ., ενώ σήμερα καλύπτουν το 28%.
Το κόστος της μισθοδοσίας υπολογίζεται
στα 7,9 εκατ. ευρώ. Το ετήσιο λειτουργικό κόστος του Ο.Α.Σ.Θ. υπολογίζεται περί τα
190 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδά του δεν ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ. Τη διαφορά
εσόδων – εξόδων (περί τα 130 εκατ. ευρώ) καλείται να καταβάλει το δημόσιο ως
αντισταθμιστική οφειλή, προκειμένου να διατηρηθεί χαμηλή η τιμή του εισιτηρίου
+ το ετήσιο επιχειρηματικό κέρδος ~ 16,5 εκατ. = 130 + 16,5 = 146,5 εκατ.
Την ίδια στιγμή, η σύμβαση του 2001 προέβλεπε ως
ανώτατο χρονικό διάστημα ισχύος την 31/12/2009,
Ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2010
κάθε κινητό ή ακίνητο περιουσιακό στοιχείο του ΟΑΣΘ, εφόσον έχει αποσβεστεί, θα
περιερχόταν, χωρίς αντάλλαγμα, στην κυριότητα του Δημοσίου.
3. ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΤΟ 2008
Προτού λήξει η Σύμβαση, στις 5 Ιουλίου του 2007 υπεγράφη η τρίτη
οικονομική συμφωνία (επί της ευκαιρίας της συμπλήρωσης 50 χρόνων του ΟΑΣΘ) που
αποτελεί παράταση της ισχύουσας που έληγε στις 31/12/2009. για μια ακόμη 10ετία από την κυβέρνηση ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ.
Στις 11 Ιανουαρίου του 2008 υπεγράφη η τέταρτη οικονομική συμφωνία
μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΑΣΘ δια της οποίας αυξήθηκαν κατά 64 τα λεωφορεία
ανερχόμενα συνολικά σε 600 και η παραχώρηση εκτέλεσης των αστικών συγκοινωνιών
παρατάθηκε έως και 2 χρόνια από την ολοκλήρωση των έργων του μετρό και των
επεκτάσεών του ( προβλέπεται 2020 ).
Από την άλλη το 2019 απελευθερώνονται οι συγκοινωνίες σύμφωνα με την
ευρωπαϊκή νομοθεσία, οπότε δεν μπορεί να συνεχιστεί το μονοπώλιο ασχέτως με την
αποπεράτωση του μετρό.
4. ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Η εταιρεία - αν και νομικό πρόσωπο
ιδιωτικού δικαίου -είναι μόνο "στα χαρτιά" ιδιωτική.
Το γεγονός ότι από το 1957 οπότε ιδρύθηκε
μέχρι σήμερα, η ρευστότητα του Ο.Α.Σ.Θ. προέρχεται από οικονομικές συμφωνίες με το
Δημόσιο για την υλοποίηση συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη. Με την γλώσσα των αριθμών, ο Ο.Α.Σ.Θ. λαμβάνει σήμερα ετήσια αντισταθμιστική καταβολή μεγαλύτερη των 100 εκατ. ευρώ. Δηλαδή σε μια δεκαετία, η αντισταθμιστική καταβολή που έβγαινε από τον κρατικό κορβανά αγγίζει το 1 Δις ευρώ! Όσο περίπου θα κοστίσει το μετρό της Θεσσαλονίκης. Το ποσό αυτό τα πληρώνουν οι Έλληνες φορολογούμενοι, είτε χρησιμοποιούν είτε όχι τα λεωφορεία του Ο.Α.Σ.Θ.
Στον παρακάτω πίνακα έχουμε τα ποσά
χρηματοδότησης του Δημοσίου προς τον Ο.Α.Σ.Θ. κατά τις περιόδους 2001 – 2009 και
2010 – 2016.
Την ίδια ώρα, στους νέους νόμους, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές επιταγές που ισχύουν για τους συγκοινωνιακούς φορείς της Αθήνας, αλλά και της Ευρώπης, προβλέπεται επιδότηση εισιτηρίου και όχι επιδότηση ζημιών.
Τον Σεπτέμβρη του 2013 η θέση του υπουργείου είχε διατυπωθεί από τον
υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος σε
συνέντευξη Τύπου είχε καλέσει τη διοίκηση του Ο.Α.Σ.Θ. να προχωρήσει σε μείωση των
λειτουργικών δαπανών, ξεκινώντας από τους μισθούς των εργαζομένων και τα
μερίσματα των μετόχων. Λόγω της αμετακίνητης θέσης του Ο.Α.Σ.Θ. να μη μειωθούν οι
μισθοί και τα μερίσματα, τα τελευταία χρόνια δεν αναγνωριζόταν ο προϋπολογισμός
του Οργανισμού, δεν εκδιδόταν η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (Κ.Υ.Α.) για να
ισχύσει η συμφωνία κράτους – Ο.Α.Σ.Θ. και οι οικονομικές διαφορές επιλύονταν στα
διαιτητικά δικαστήρια όπου προσέφευγε η διοίκηση του Ο.Α.Σ.Θ.
Αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να μένουν απλήρωτοι και να προχωρούν σε
επίσχεση εργασίας, όπως συνέβη πολλές φορές τα τελευταία χρόνια. Οι εργαζόμενοι μ’ αυτόν τον τρόπο ασκούν
πίεση προς το δημόσιο για να εξοφλήσει την οφειλή του προς τον ΟΑΣΘ και όχι
προς τη διοίκηση του Οργανισμού, που ουσιαστικά είναι ο εργοδότης τους.
Έχοντας την πολύτιμη μονοπωλιακή σύμβαση στα χέρια του βέβαια η πίεση οδηγεί το
κράτος σε καταβολή μέρους του ποσού των οφειλών.
Το 2014 με τροπολογία ο ΟΑΣΘ απέκτησε ασφαλιστική
ενημερότητα, ενώ για την οριστικοποίηση της συνεισφοράς του Δημοσίου
προέβλεπε ότι σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι των συμβατικών εσόδων
κατ' έτος (όπως περιγράφονται στην εν λόγω απόφαση) ο ΟΑΣΘ αναλαμβάνει την
αντιμετώπιση του όποιου ελλείμματος υπάρξει σε οποιαδήποτε χρήση”.
5. ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Κατά την τριετία 2007-2009 τα έσοδα του Οργανισμού αυξήθηκαν κατά μόλις
1,8% (από 50.733.720 στα 51.660.945), τα έξοδα κατά 7,7% (από 152.630.634 στα
164.515.097), η κρατική επιδότηση κατά 10,7% (από 101.896.914 σε 112.854.153)
και το διανεμόμενο κέρδος κατά 15,8% (από 13.946.765 σε 16.183.309). Δηλαδή,
ενώ τα έσοδα παρέμεναν σταθερά και οι δαπάνες αυξάνονταν, αυξήθηκε και το επιχειρηματικό
κέρδος χάρη στην κρατική επιχορήγηση.
Στον Ο.Α.Σ.Θ. απασχολούνται 2.600 περίπου Εργαζόμενοι, οι επιβάτες εξυπηρετούνται δια 79+4 των Κ.Τ.Ε.Λ λεωφορειακών γραμμών, με την κυκλοφορία 544 λεωφορείων απ’ τα 618 που διαθέτει ο Ο.Α.Σ.Θ. και μετακινεί ετησίως 167.000.000 περίπου επιβάτες.
Από τα 622 λεωφορεία που διαθέτει ο Ο.Α.Σ.Θ., τα 347 είναι κανονικά, τα
249 αρθρωτά, τα 22 μικρά και 4 ειδικά διαμορφωμένα για μετακίνηση άτομα με
αναπηρικά αμαξίδια.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών το συνολικό ύψος
των κρατικών επιδοτήσεων προς τον ΟΑΣΘ για την περίοδο 2007-2013 εκτοξεύτηκε
στα 910 εκατ. ευρώ, όταν το ίδιο διάστημα το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών
της πρωτεύουσας πήρε 980 εκατ. ευρώ.
Η μέση ετήσια επιδότηση των «ιδιωτικών» συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης
διαμορφώθηκε στα 130 εκατ. ευρώ, για να καλυφθεί η εξυπηρέτηση γραμμών
συνολικού μήκους 42 εκατ. χλμ., ενώ στην Ο.ΣΥ. ( ΟΔΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ) για
143 εκατ. χλμ. ήταν 140 εκατ. ευρώ.
6. Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ Ο.Α.Σ,Θ. & Ο.Α.Σ.Α.
Είναι σκανδαλώδης επίσης και η διαφορά της επιχορήγησης σχετικά με τον
Ο.Α.Σ.Α., σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, για την περίοδο 2007-2013:
• Η μέση ετήσια επιδότηση ανά όχημα ήταν 210.548 ευρώ προς τον Ο.Α.Σ.Θ., όταν προς τον Ο.Α.Σ.Α. ανήλθε στις 55.878 ευρώ.
• Η μέση ετήσια επιδότηση ανά εργαζόμενο ήταν 50.046 ευρώ προς τον Ο.Α.Σ.Θ., όταν προς τον Ο.Α.Σ.Α. ανήλθε στις 16.885 ευρώ.
• Η μέση ετήσια επιδότηση ανά επιβάτη ήταν 0,81 ευρώ προς τον Ο.Α.Σ.Θ., όταν προς τον Ο.Α.Σ.Α. ανήλθε στα 0,21 ευρώ.
• Η μέση ετήσια επιδότηση ανά όχημα ήταν 210.548 ευρώ προς τον Ο.Α.Σ.Θ., όταν προς τον Ο.Α.Σ.Α. ανήλθε στις 55.878 ευρώ.
• Η μέση ετήσια επιδότηση ανά εργαζόμενο ήταν 50.046 ευρώ προς τον Ο.Α.Σ.Θ., όταν προς τον Ο.Α.Σ.Α. ανήλθε στις 16.885 ευρώ.
• Η μέση ετήσια επιδότηση ανά επιβάτη ήταν 0,81 ευρώ προς τον Ο.Α.Σ.Θ., όταν προς τον Ο.Α.Σ.Α. ανήλθε στα 0,21 ευρώ.
7. ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
Το νομοσχέδιο Σπίρτζη
προβλέπει την ίδρυση δύο νέων οργανισμών, του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου
Θεσσαλονίκης Ανώνυμη Εταιρία" (ΟΣΕΘ ΑΕ). Η εταιρία έχει
κοινωφελή σκοπό και λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος. Εποπτεύεται από
τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και της κατά 100% θυγατρικής εταιρείας
"Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης" (ΑΣΥΘ
ΑΕ).
Στον ΟΣΕΘ, που θα έχει το συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο όλων των συγκοινωνιών
της Θεσσαλονίκης (λεωφορεία, μετρό) θα τεθεί διοικητικό συμβούλιο εννέα ατόμων.
ΟΣΕΘ ΑΕ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου
Θεσσαλονίκης)
Η Ο.Σ.Ε.Θ. έχει σκοπό
την ανάπτυξη, τον συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο των δημόσιων
επιβατικών αστικών συγκοινωνιών λεωφορείων και μέσων υπόγειων και επίγειων,
σταθερής τροχιάς, καθώς και των θαλάσσιων μεταφορών με
σκοπό τη μεταφορά και
εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, μέσω
ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών υψηλού επιπέδου.
Άρθρο 8
Μετοχικό
Κεφάλαιο — Μετοχική Σύνθεση — Μετοχές
1. Το
μετοχικό κεφάλαιο της Ο.Σ.Ε.Θ. ορίζεται σε έξι εκατομμύρια (6.000.000) ευρώ.
2. Το
μετοχικό κεφάλαιο διαιρείται σε δώδεκα χιλιάδες (12.000) ονομαστικές μετοχές,
αξίας πεντακοσίων (500) ευρώ έκαστη. Με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, η οποία
λαμβάνεται μετά από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου, το μετοχικό κεφάλαιο
μπορεί να αυξάνεται ελεύθερα, χωρίς χρονικό περιορισμό με την έκδοση νέων
μετοχών.
3. Το μετοχικό κεφάλαιο κατατίθεται σε
μετρητά με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών για λογαριασμό του Ελληνικού
Δημοσίου που αποτελεί και μοναδικό μέτοχο
της εταιρίας, σε λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος στο όνομα
της Ο.Σ.Ε.Θ..
4.
Οι
μετοχές της Ο.Σ.Ε.Θ. είναι ονομαστικές, αδιαίρετες και μη μεταβιβάσιμες.
Αναγνωρίζεται μόνο ένας κύριος κάθε μετοχής.
Άρθρο 9
Διοικητικό Συμβούλιο
1. Το Διοικητικό
Συμβούλιο αποτελείται από εννέα (9) μέλη, χωρίς τη συμμετοχή εκπροσώπου
εργαζομένων και διορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και
Υποδομών και Μεταφορών. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ο.Σ.Ε.Θ., αποτελείται από:
α) ένα (1) μέλος που
προτείνεται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας,
β) ένα (1) μέλος από
το Δήμο Θεσσαλονίκης,
γ) ένα (1) μέλος από
τη Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας,
δ) ένα (1) συνολικά
μέλος από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας), το
Εμπορικό
Βιομηχανικό
Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το Επαγγελματικό και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο
Θεσσαλονίκης. Σε κάθε θητεία ορίζεται ως μέλος, εναλλάξ, ένας εκπρόσωπος από
διαφορετικό Επιμελητήριο κατά τη σειρά που αναφέρεται στο προηγούμενο εδάφιο.
Για τον ορισμό των μελών των προηγούμενων εδαφίων, κάθε
ένας από τους
παραπάνω φορείς προτείνει τρία υποψήφια μέλη προς τους Υπουργούς Οικονομικών
και Υποδομών και Μεταφορών, οι οποίοι και επιλέγουν ένα
από αυτά για κάθε
φορέα. Πέντε μέλη ορίζονται και παύονται με κοινή απόφαση των Υπουργών
Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, στα οποία περιλαμβάνονται ο Πρόεδρος
και ο Διευθύνων Σύμβουλος. Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου
δύναται με την
απόφαση του προηγούμενου εδαφίου να οριστεί ένα εκ των μελών του εδαφίου β’ Τα
μέλη παύονται αζημίως και αντικαθίστανται ελεύθερα οποτεδήποτε με τη διαδικασία
που ορίζεται στην παρούσα παράγραφο.
2. Τα μέλη του
Διοικητικού Συμβουλίου ορίζονται με θητεία τριών (3) ετών που παρατείνεται
μέχρι την Τακτική Γενική Συνέλευση του έτους εξόδου τους. Ο μη διορισμός ή μη
έγκαιρη αναπλήρωση μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου δεν παρακωλύει τη
συγκρότηση και λειτουργία του χωρίς το μέλος αυτό. Το Διοικητικό Συμβούλιο
συγκροτείται και λειτουργεί νομίμως με τον ορισμό πέντε (5) μελών,
τουλάχιστον, και σε
αυτή τη περίπτωση συνεδριάζει και βρίσκεται σε απαρτία με τη παρουσία τριών (3)
τουλάχιστον μελών.
Άρθρο 11
Πόροι και Επενδυτικά
Προγράμματα Ο.Σ.Ε.Θ.
1. Οι πόροι της
Ο.Σ.Ε.Θ. προέρχονται από την ετήσια είσπραξη δύο τοις εκατό (2%) εκ του συνόλου
των εσόδων από τη παροχή συγκοινωνιακών υπηρεσιών (κόμιστρα,
αντισταθμιστική
καταβολή, κρατικές επιδοτήσεις, διαφημίσεις), την εκμετάλλευση υπηρεσιών και
δεδομένων τηλεματικής, υπηρεσιών συγκοινωνιακού έργου, καθώς
και την εκμετάλλευση
της περιουσίας της.
2. Τα επενδυτικά
προγράμματα της Ο.Σ.Ε.Θ. και των θυγατρικών της μπορεί να επιχορηγούνται από το
Κρατικό Προϋπολογισμό. Τα ποσά των επιχορηγήσεων που
λαμβάνουν οι φορείς
για επενδυτικό σκοπό καταχωρούνται σε ειδικό λογαριασμό αποθεματικών.
Άρθρο 13
Κατάργηση Σ.Α.Σ.Θ. –
Ρύθμιση περιουσιακών στοιχείων και προσωπικού του
1. Από την έναρξη
ισχύος του Κεφαλαίου Α’ καταργείται το «Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών
Θεσσαλονίκης (Σ.Α.Σ.Θ.)». Η Ο.Σ.Ε.Θ. καθίσταται καθολική διάδοχος
των δικαιωμάτων και
υποχρεώσεων του Σ.Α.Σ.Θ.
2. Όλο το προσωπικό
που απασχολείται με οποιαδήποτε έννομη σχέση στο Σ.Α.Σ.Θ. μεταφέρεται
αυτοδικαίως στην Ο.Σ.Ε.Θ., η οποία υπεισέρχεται στα δικαιώματα και
υποχρεώσεις που
πηγάζουν από τις αντίστοιχες συμβάσεις και έννομες σχέσεις. Όλο το προσωπικό
της Ο.Σ.Ε.Θ., που απασχολείται με οποιαδήποτε έννομη σχέση στο Σ.Α.Σ.Θ υπάγεται
στο μισθολογικό καθεστώς του ν. 4354/2015 (Α’ 176).
Οποιαδήποτε άλλη
σύμβαση εργασίας συνεχίζεται με τους όρους που ίσχυαν κατά το χρόνο σύναψής της
και μέχρι τη λήξη της. Μέχρι να εγκριθεί ο Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας,
σύμφωνα με το άρθρο 10, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου καθορίζονται οι
θέσεις και τα καθήκοντα του προσωπικού.
3. Όλα τα περιουσιακά
στοιχεία του Σ.Α.Σ.Θ. μεταβιβάζονται αυτοδικαίως κατά πλήρη κυριότητα, νομή και
κατοχή στην Ο.Σ.Ε.Θ., χωρίς άλλη διατύπωση. . Η
μεταβίβαση των κινητών
και ακινήτων πραγμάτων απαλλάσσεται από κάθε φόρο, εισφορά, τέλος, δικαίωμα
μεταγραφής.
Σύσταση και
λειτουργία της ανώνυμης εταιρίας «Αστικές Συγκοινωνίες
Θεσσαλονίκης Ανώνυμη
Εταιρία (Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε.)»
Άρθρο 14
Σύσταση
Συνιστάται ανώνυμη
εταιρία με την επωνυμία «Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Ανώνυμη
Εταιρία (Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε.)» και διακριτικό τίτλο «ΑΣΥΘ Α.Ε.». Η εταιρία έχει
κοινωφελή σκοπό και
λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος. Εποπτεύεται από τον Υπουργό Υποδομών
και Μεταφορών και διέπεται από τις διατάξεις του παρόντος, του ν. 3429/2005 (Α’
314) και του ν. 2190/1920 (Α’ 37), από το Καταστατικό και τον Κανονισμό της.
Για τις σχέσεις και τις συναλλαγές της εταιρίας με πρόσωπα της
αλλοδαπής η επωνυμία της είναι «THESSALONIKI URBAN TRANSPORT ORGANIZATION S.A.». Η εταιρία αποκτά
νομική προσωπικότητα με την καταχώριση του Καταστατικού της στο Γ.Ε.ΜΗ.
Άρθρο 15
Σκοπός – Αρμοδιότητες
1. Στις αρμοδιότητες
της Α.ΣΥ.Θ. περιλαμβάνονται:
α. Η εκτέλεση του
αστικού συγκοινωνιακού έργου με θερμικά ή ηλεκτροκίνητα ή άλλου είδους
λεωφορεία στη Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Η ανάληψη και
εκτέλεση του έργου
αρχίζει σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 26.
β. Η εκτέλεση του
αστικού συγκοινωνιακού έργου με μέσα σταθερής υπόγειας τροχιάς (Μετρό
Θεσσαλονίκης) και μέσα επίγειας σταθερής τροχιάς (ΤΡΑΜ). Η εκτέλεση του
συγκοινωνιακού έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης ανατίθεται στην Α.ΣΥ.Θ. ύστερα από
απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, η οποία εκδίδεται μετά τη πλήρη εφαρμογή
και περαίωση των συμβατικών δεσμεύσεων μεταξύ της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και των
αναδόχων του έργου.
γ. Η προμήθεια και
αξιοποίηση του απαιτούμενου τροχαίου υλικού και η δημιουργία και χρησιμοποίηση
των αναγκαίων εγκαταστάσεων για τη συντήρηση και επισκευή
του.
δ. Η κατασκευή,
συντήρηση και αξιοποίηση των εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης του ανωτέρω
συγκοινωνιακού έργου.
ε. Η είσπραξη και ο
έλεγχος είσπραξης του κομίστρου και η επιβολή προστίμων στους παραβάτες, όπως
αυτά καθορίζονται με τις συμβάσεις της περ. κ της παρ.1
του άρθρου 3.
στ. Η εκμετάλλευση
και αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που διαχειρίζεται.
ζ. Η κατασκευή
σταθμών μετεπιβίβασης.
η. Η συνεργασία με
την εταιρία «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.» για τους σκοπούς του συγκοινωνιακού έργου.
θ. Η συνεργασία με
τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (Ο.Α.Σ.Θ.) για τους σκοπούς της
ομαλής ανάληψης του συγκοινωνιακού έργου από την Α.ΣΥ.Θ.
2. Απαγορεύεται η
συμμετοχή της Α.ΣΥ.Θ. σε διαγωνιστικές διαδικασίες παροχής δημοσίων επιβατικών
μεταφορών, πέραν της περιοχής που δραστηριοποιείται και για όσο χρονικό
διάστημα εκτελεί το μεταφορικό έργο σύμφωνα με το παρόντα νόμο.
Άρθρο 18
Μετοχικό Κεφάλαιο —
Μετοχική Σύνθεση — Μετοχές
1. Το μετοχικό
κεφάλαιο της Α.ΣΥ.Θ. ορίζεται σε τρία εκατομμύρια (3.000.000) ευρώ.
2. Το μετοχικό
κεφάλαιο διαιρείται σε έξι χιλιάδες (6.000) ονομαστικές μετοχές, αξίας
πεντακοσίων (500) ευρώ έκαστη. Κάθε μετοχή παρέχει ένα (1) δικαίωμα ψήφου.
3. Το μετοχικό
κεφάλαιο καταβάλλεται σε μετρητά εξ ολοκλήρου από την εταιρία «Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε.»,
η οποία καθίσταται μοναδική μέτοχος, σε λογαριασμό που τηρείται
σε οποιοδήποτε
ελληνικό πιστωτικό ίδρυμα ή στην Τράπεζα της Ελλάδος στο όνομα της Α.ΣΥ.Θ.. Με
απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, η οποία λαμβάνεται μετά από πρόταση του
Διοικητικού Συμβουλίου, μπορεί να αυξάνεται ελεύθερα, χωρίς χρονικό περιορισμό,
το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας με την έκδοση νέων μετοχών.
4. Οι μετοχές της
Α.ΣΥ.Θ. είναι ονομαστικές και αδιαίρετες. Αναγνωρίζεται μόνο ένας κύριος κάθε
μετοχής.
α. Η μέτοχος μπορεί
να μεταβιβάζει οποτεδήποτε μέρος των μετοχών της σε Ο.Τ.Α. της Περιφερειακής
Ενότητας Θεσσαλονίκης, προκειμένου να συμμετάσχουν στην εταιρία, κατά
παρέκκλιση του άρθρου 107 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), μέχρι και του συνολικού
ποσοστού σαράντα εννέα τοις εκατό (49%) επί του συνόλου των
μετοχών επί του
εκάστοτε καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου.
β. Σε κάθε
μεταγενέστερη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου οι μέτοχοι έχουν αποκλειστικό
δικαίωμα προτίμησης και συμμετέχουν με την αναλογία που μετέχουν στο μετοχικό
κεφάλαιο της εταιρίας. Κάθε μέτοχος έχει δικαίωμα να παραιτηθεί από το δικαίωμα
προτίμησής του μόνο υπέρ των υφιστάμενων μετόχων.
Άρθρο 19
Διοικητικό Συμβούλιο
1.
Το
Διοικητικό Συμβούλιο της Α.ΣΥ.Θ. αποτελείται από (9) εννέα μέλη. Τα μέλη του
Διοικητικού Συμβουλίου διορίζονται και παύονται με κοινή απόφαση των Υπουργών
Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών. Ένα (1) από τα μέλη του
Διοικητικού
Συμβουλίου είναι εκπρόσωπος των εργαζομένων, σύμφωνα με την παρ.
2 του άρθρου 3 ν. 3429/2005 (Α’ 314). Στην
περίπτωση μεταβίβασης μετοχών σύμφωνα με το άρθρο 18, κάθε ένας από τους
μετόχους μειοψηφίας εκπροσωπείται με ένα (1) μέλος επιλογής του στο Διοικητικό
Συμβούλιο, με ανώτατο συνολικό όριο εκπροσώπησης όλων των μετόχων τα τρία (3)
μέλη. Στην περίπτωση του προηγούμενου εδαφίου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της
εταιρίας ορίζεται πάντα από το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ Πρόεδρος ορίζεται από τους
μετόχους μειοψηφίας. Μέχρι την εκλογή του εκπροσώπου των εργαζομένων, η θέση
στο Διοικητικό Συμβούλιο παραμένει κενή και το Διοικητικό Συμβούλιο
συγκροτείται και συνεδριάζει νομίμως μέχρι την κάλυψη της θέσης. Το Διοικητικό
Συμβούλιο συγκροτείται και λειτουργεί νομίμως μόνο με τον ορισμό πέντε μελών
Διοικητικού Συμβουλίου. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου παύονται αζημίως και
αντικαθίστανται ελεύθερα, πλην του εκπροσώπου των εργαζομένων.
2.
Τα
μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ορίζονται με θητεία τριών (3) ετών που
παρατείνεται μέχρι την Τακτική Γενική Συνέλευση του έτους εξόδου τους. Ο μη
διορισμός ή μη έγκαιρη αναπλήρωση μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου δεν
παρακωλύει τη συγκρότηση και λειτουργία του χωρίς το μέλος αυτό.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Δ’
Ρυθμίσεις
για την αστική συγκοινωνία με εωφορεία στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης –
Εξαγορά του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών
Θεσσαλονίκης (Ο.Α.Σ.Θ.)
Άρθρο 23
Εξαγορά του Ο.Α.Σ.Θ.
και προσωρινή ανάθεση συγκοινωνιακού έργου
1. Εξαγοράζεται από
το Ελληνικό Δημόσιο το νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου «Οργανισμός Αστικών
Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης» (Ο.Α.Σ.Θ).
2. Η επιχείρηση
εξαγοράζεται ως σύνολο, εξαιρουμένης της περιουσίας που κατά το άρθρο 22
περιέρχεται στο Ελληνικό Δημόσιο δυνάμει συμβατικού όρου της συμφωνίας μεταξύ
Ελληνικού Δημοσίου και Ο.Α.Σ.Θ. Για το τίμημα της εξαγοράς δεν λαμβάνεται υπόψη
η αξία της επιχείρησης που οφείλεται στο μονοπωλιακό της χαρακτήρα.
3. Η εξαγορά του
Ο.Α.Σ.Θ. συντελείται και τελειούται από και δια του παρόντος νόμου, από τη θέση
του οποίου σε ισχύ περιέρχεται στο Ελληνικό Δημόσιο το σύνολο των μετοχών του
Οργανισμού. Από τη θέση του παρόντος σε ισχύ τη Γενική Συνέλευση του Ο.Α.Σ.Θ. απαρτίζουν,
ως εκπρόσωποι του Ελληνικού Δημοσίου, οι Υπουργοί Οικονομικών και Υποδομών και
Μεταφορών.
4. Με απόφαση της
Γενικής Συνέλευσης, η οποία εκδίδεται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την
έναρξη ισχύος του παρόντος, διορίζονται τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, ο
Γενικός Διευθυντής και ορκωτός λογιστής – ελεγκτής του Ο.Α.Σ.Θ. και
καθορίζονται οι αμοιβές τους καθώς και κάθε ζήτημα δαπάνης από την άσκηση των
καθηκόντων τους. Με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης: α) τίθεται ο Ο.Α.Σ.Θ. σε
εκκαθάριση εν λειτουργία σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, και
β) ορίζεται η
προσωρινή συνέχιση της λειτουργίας της επιχείρησης κατά την εκκαθάριση, για την
εκτέλεση του μεταβατικού συγκοινωνιακού έργου σύμφωνα με τους σκοπούς του
παρόντος νόμου.
5. Το Διοικητικό Συμβούλιο
απαρτίζεται από εννέα μέλη, ένα εκ των οποίων είναι ο εκπρόσωπος των
εργαζομένων, ένα προτείνεται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ένα
από το Δήμο Θεσσαλονίκης. Για τη λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου και τις
αρμοδιότητες Προέδρου, Διευθύνοντος Συμβούλου, εκτελεστικών και μη εκτελεστικών
μελών εφαρμόζονται οι αντίστοιχες διατάξεις του ν. 3429/2005.
Ο Πρόεδρος, ο
Διευθύνων Σύμβουλος και τα τέσσερα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, εκ των
οποίων ένα εκτελεστικό, ο Γενικός Διευθυντής και ο ορκωτός ελεγκτής
προτείνονται στη Γενική Συνέλευση από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Ο
εκπρόσωπος των εργαζομένων εκλέγεται, εντός 15 ημερών από τη δημοσίευση του
παρόντος, από το σύνολο των εργαζομένων, ανεξαρτήτως της ιδιότητάς τους ως
μέτοχοι του Οργανισμού, σύμφωνα με την παραγράφου 2 του άρθρου 3 του ν.
3429/2005. Το Δ.Σ. συγκροτείται και λειτουργεί νομίμως και χωρίς τον εκπρόσωπο
των εργαζομένων και τους εκπροσώπους της Περιφέρειας και του Δήμου. Τα μέλη
παύονται αζημίως και αντικαθίστανται ελεύθερα, πλην του εκπροσώπου των
εργαζομένων.
6. Από την έναρξη
ισχύος του παρόντος νόμου και μέχρι τον κατά την παρ. 4 διορισμό οργάνων, η
δράση και οι αρμοδιότητες των υφιστάμενων κατά τη δημοσίευση του παρόντος
οργάνων του Ο.Α.Σ.Θ. περιορίζονται μόνο σε όσες είναι απολύτως αναγκαίες για
την εκτέλεση του προσωρινού συγκοινωνιακού έργου σύμφωνα με τους σκοπούς του
παρόντος νόμου. Οι κάθε είδους αποφάσεις των υφιστάμενων κατά τη δημοσίευση του
παρόντος οργάνων που εκδόθηκαν από την ημέρα κατάθεσης του σχεδίου νόμου στη
Βουλή και οι οποίες συνεπάγονται
ανάλωση της
περιουσίας του Ο.Α.Σ.Θ. ή προκαλούν δαπάνη άνω των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ,
πλην της δαπάνης μισθοδοσίας, αναστέλλονται και δεν εκτελούνται
έως ότου επικυρωθούν
από τα όργανα που διορίζονται σύμφωνα με τη παράγραφο 4.
Το Διοικητικό
Συμβούλιο έχει ως σκοπό την ομαλή μετάβαση στο νέο φορέα συγκοινωνιακού έργου
(Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε.) και την απρόσκοπτη εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου κατά το
μεταβατικό διάστημα μέχρις ότου το αναλάβει η Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε.. Προς το σκοπό αυτό,
το Δ.Σ.:
α) ασκεί τη διοίκηση
και διαχείριση του Οργανισμού, καθώς και της περιουσίας του δυνάμει του άρθρου
22, χωρίς να έχει εξουσία διάθεσής της,
β) εκπροσωπεί τον
Οργανισμό έναντι κάθε τρίτου φυσικού και νομικού προσώπου δημοσίου ή ιδιωτικού
δικαίου και ενώπιον κάθε δημόσιας, δικαστικής ή εισαγγελικής αρχής, με εξαίρεση
τις αξιώσεις και διαφορές των πρώην μετόχων του Ο.Α.Σ.Θ που προκύπτουν από τον
παρόντα νόμο ή τη λυθείσα σύμβαση του άρθρου 22, για τις οποίες νομιμοποιείται
ενεργητικά και παθητικά μόνο το Ελληνικό Δημόσιο,
γ) αποφασίζει για όλα
γενικώς τα ζητήματα που αφορούν τον Ο.Α.Σ.Θ. μέσα στα πλαίσια του σκοπού του,
με εξαίρεση εκείνων τα οποία σύμφωνα με το νόμο ανήκουν στην αποκλειστική
αρμοδιότητα της Γενικής Συνέλευσης.
Στην ευθύνη του
Διοικητικού Συμβουλίου ανήκουν ιδίως:
α) η επιμέλεια για
την έγκαιρη ολοκλήρωση της διαδικασίας αποτίμησης της αξίας της επιχείρησης
σύμφωνα με το άρθρο 25,
β) η διεκπεραίωση της
μεταβίβασης του συγκοινωνιακού έργου στην Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε. κατά το συντομότερο
δυνατό χρόνο και πάντως το αργότερο μέχρι τις 3.12.2019,
γ) η εκκαθάριση εν
λειτουργία του Ο.Α.Σ.Θ. και
δ)
η ομαλή μετάβαση του συγκοινωνιακού έργου στην εταιρία Α.ΣΥ.Θ. Α.Ε.
Άρθρο 25
Διαδικασία και τίμημα της εξαγοράς
1. Κατά την πρώτη συνεδρίαση του, το
Διοικητικό Συμβούλιο αναθέτει με διεθνή διαγωνισμό σε ελεγκτική εταιρία την
αποτίμηση της αξίας της επιχείρησης και τη διενέργεια των πράξεων της παρ. 7
του άρθρου 27. Στην αξία δεν περιλαμβάνεται αυτή που οφείλεται στο μονοπωλιακό
χαρακτήρα της επιχείρησης, κατά την έννοια της ερμηνευτικής δήλωσης επί του
άρθρου 106 του Συντάγματος, ούτε η αξία της
κινητής και ακίνητης περιουσίας του
Ο.Α.Σ.Θ., για την οποία προβλέπουν το άρθρο του παρόντος και το άρθρο δεύτερο της από
30.4.2001 οικονομικής συμφωνίας που κυρώθηκε με το άρθρο 8 του ν. 2898/2001.
Για τον καθορισμό της αξίας της επιχείρησης, μεταξύ άλλων, συνυπολογίζονται: α)
η αναπόσβεστη, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, αξία των περιουσιακών
στοιχείων του Οργανισμού που
περιήλθαν στο Ελληνικό Δημόσιο, β)
το τυχόν αναλογούν επιχειρηματικό κέρδος της αντισταθμιστικής καταβολής χρήσης
έτους 2017, όπως προβλέπεται στην υπ’ αριθ. Α οικ. 45787/3551/5.8.2014 (Β’
2283) κοινή απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού
Υποδομών και Μεταφορών που κυρώθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 30 του ν.
4313/2014 (Α’ 261), γ) οι απαιτήσεις του Ελληνικού Δημοσίου και των οργανισμών
κοινωνικής ασφάλισης έναντι του Ο.Α.Σ.Θ., δ) οι
απαιτήσεις τρίτων φυσικών και
νομικών προσώπων κατά του Ο.Α.Σ.Θ.
2. Η ελεγκτική εταιρεία υποβάλει,
εντός έξι μηνών από την ανάθεση και σύμφωνα με όσα ορίζονται στη παράγραφο 1,
στο Διοικητικό Συμβούλιο και τη Γενική Συνέλευση του Ο.Α.Σ.Θ. έκθεση αποτίμησης
της αξίας της επιχείρησης, η οποία διαβιβάζεται στους Υπουργούς Οικονομικών και
Υποδομών και Μεταφορών. Το Ελληνικό Δημόσιο, εκπροσωπούμενο από τους Υπουργούς
Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, υποβάλλει αμελλητί στο Τριμελές Εφετείο
Αθηνών αίτηση για τον καθορισμό του
τιμήματος εξαγοράς της επιχείρησης,
στην οποία προσαρτάται η έκθεση του προηγούμενου εδαφίου. Το Εφετείο, με
απόφασή του που εκδίδεται κατά τη τακτική διαδικασία του Κώδικα Πολιτικής
Δικονομίας, καθορίζει το τίμημα της εξαγοράς.
3. Το Ελληνικό Δημόσιο καταβάλει
στους μετόχους του Ο.Α.Σ.Θ., κατά το λόγο της
συμμετοχής καθενός, το τίμημα που
καθορίστηκε. Το Ελληνικό Δημόσιο συμψηφίζει
έναντι του καταβλητέου τιμήματος
απαιτήσεις του ιδίου ή οργανισμών κοινωνικής ασφάλειας απέναντι στον Ο.Α.Σ.Θ.
Δύναται να συμψηφίζει έναντι του καταβλητέου τιμήματος απαιτήσεις τρίτων
φυσικών ή νομικών προσώπων που δημιούργησε ο Ο.Α.Σ.Θ. μέχρι την έναρξη ισχύος
του νόμου, σύμφωνα με τη περίπτωση δ’ της παραγράφου 1.
4. Με αίτηση που εκδικάζεται κατά τη
διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας ενώπιον του
ίδιου δικαστηρίου μπορεί να ζητηθεί ο καθορισμός προκαταβολής μέρους του
τιμήματος, εφόσον ο αιτών μέτοχος δεν διαθέτει άλλα μέσα βιοπορισμού για τον
ίδιο και την οικογένειά του. Η αίτηση του προηγούμενου εδαφίου δεν υποβάλλεται
πριν ολοκληρωθεί η κατά την παράγραφο 1 ανάθεση στην ελεγκτική εταιρία. Για τον
καθορισμό της προκαταβολής το δικαστήριο συνεκτιμά όσα καθορίζονται στη
παράγραφο 1. Η προκαταβολή επιδικάζεται σε τμηματικές καταβολές και δεν μπορεί
να υπερβαίνει συνολικά το μισό της πιθανολογούμενης απαίτησης.
5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών
Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών
ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα για τη
διαδικασία είσπραξης του τιμήματος από κάθε μέτοχο.
8. ΕΡΩΤΉΣΕΙΣ :
Ερωτήσεις όπως :
·
Επειδή το 2019 είμαστε υποχρεωμένοι
να ελευθερωθεί το μονοπωλιακό καθεστώς στις συγκοινωνίες, για αυτόν τον λόγο γίνεται το πέρασμα του Ο.Α.Σ.Θ. στο Δημόσιο;
·
Είμαστε υποχρεωμένοι μετά το πέρασμα
του Ο.Α.Σ.Θ. στο Δημόσιο, να τοποθετηθεί και ο Ο.Α.Σ.Θ. στο Κοινό Ταμείο Αξιοποίησης
περιουσίας του Δημοσίου;
·
Μετά από συνεννόηση με τους
Δανειστές μας, γίνονται αυτές οι κινήσεις;
Θα λυθούν στην πορεία υλοποίησης αυτού του μεγάλου τολμήματος από πλευράς
Δημοσίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου